Malý Tok

Malý Tok je s 843 metry nad mořem třetím nejvyšším vrcholem Brd. Je součástí mohutného masivu ve tvaru písmene J, který se příkře zvedá nad Nepomukem u Příbrami. Jeho součástí je zároveň druhý nejvyšší vrchol Brd – Praha (862 m n. m.), Hradiště (841 m n. m.) a Brdce (839 m n. m.). Vrcholová partie má téměř plošinný charakter, kde z mělkých sedélek měkce vystupují vrcholy.

Malé prostranství s kótovací tyčí na vrcholu Malého Toku

Nejkratší a nejpříjemnější cesta na Malý Tok vede z Nepomuka. Auto můžete nechat přímo pod lesem. Jsou zde připravena hned dvě parkoviště. Odsud pak vyražte po cyklotrase číslo 8190, tedy asfaltové lesní cestě Planýrka. Z ní po necelých dvou kilometrech odbočuje vlevo rovněž asfaltová lesní cesta Borská. Té si však budete užívat jen asi 300 metrů. Po jejich zdolání totiž znovu odbočíte vlevo, tentokrát na vyštěrkovanou lesní cestu, která nese název cílového vrcholu – Tockou. Po dalších sedmi stech metrech dorazíte na rozcestí u vrcholu Malého Toku. K samotnému nejvyššímu bodu dojdete, odbočíte-li zde vpravo. Po sto metrech uvidíte vlevo od cesty kótovací tyč označující nejvyšší bod v okolí.

Vrchol je tedy ukryt v lese a na výhledy odsud můžete zapomenout. Vrátíte-li se od něj zpět na rozcestí s Tockou cestou, kterou překřížíte a budete-li pokračovat několik desítek metrů rovně po pěšině, dorazíte na místo, kde se celý masiv prudce láme směrem dolů. Zde je také zbudována vyhlídka i s lavičkou. Pokochat se, máte-li větší štěstí na počasí než my, můžete výhledem jižním směrem na Nepomuk, Věšín, Rožmitál pod Třemšínem a masiv Jižních Brd.

Cedulka na jednom ze stromů upomínající na boudu U svatého Jana

Z Malého Toku se zpět do Nepomuku vrátíte okruhem, budete-li pokračovat dále po Tocké lesní cestě až do mělkého sedélka a zde odbočíte vlevo na lesní cestu Dřevěnku. Tomuto místu se říká U svatého Jana a dříve tu stávala bouda. Na její existenci upomíná cedulka na jednom ze stromů. Dřevěnka vás zavede až do Nepomuku. Taková vycházka je dlouhá přibližně 5 kilometrů. Máte-li však ambice na větší porci kroků, pokračujte po Tocké lesní cestě až na Prahu. Kousek před jejím vrcholem se otevírá v průseku vyhlídka zvaná Malá Praha. Z “velké” Prahy pak můžete pokračovat po asfaltce dále a na rozcestí pod vrcholem odbočit na kamenitou cestu vlevo. Její povrch se postupně během klesání zlepší a opět vás dovede až do Nepomuku. Takový okruh je dlouhý lehce přes 8 kilometrů. Ještě prodloužit jej můžete, odbočíte-li pod vrcholem Prahy vpravo a vydáte-li se kolem bývalé hájovny Na Rovinách, pramenů Klabavy/Padrťského potoka k padrťským loukám, od nichž se do Nepomuku vrátíte podél Gangloffova náhonu a lomu pod Červeným vrchem po cyklotrase číslo 2273. Takový výlet je ze všech nejzajímavější, avšak dlouhý je více než 13 kilometrů.