Přírodní rezervace Chynínské buky

Přírodní rezervace Chynínské buky leží v Jižních Brdech na jihovýchodních svazích hory Nad Maráskem (801 m n. m.) v nadmořské výšce kolem 750 metrů.  Na pomezí dřívějších spálenopoříčských a rožmitálských lesů se zde zachoval původní bukový les s bohatým podrostem.

Přírodní rezervace zde byla na 14 hektarech vyhlášena již v roce 1933. Důvodem ochrany a vyhlášení přírodní rezervace je zachovalost květnaté bučiny. Druhová skladba zde téměř odpovídá původním přirozeným porostům a Chynínské buky tak můžeme směle nazývat brdským pralesem. Vždyť pilu či sekeru tato část Brd nezná údajně již déle než sto let.

Nejkrásnější je to tu na jaře, dokud listnáče nejsou ještě zcela olistěné. Rostliny v podrostu musí krátký časový úsek, během nějž na zem dopadá dostatek světla, využít k růstu a kvetení. V bylinném patře tak rostou samorostlíky klasnaté, kyčelnice cibulkonosné i devítilisté a mařinky vonné. Některé zdroje uvádí také lýkovec jedovatý, vraní oko čtyřlisté a konvalinku vonnou. Na své si ale přijdou i milovníci klasičtějších druhů, například sasanek.

Přírodní rezervace Chynínské buky

K PR Chynínské buky nevede žádná značená turistická cesta. Nakonec, historická absence jakékoli cesty pro dřevaře byla důvodem, proč se tu les tak krásně zachoval. Dostanete se sem nejlépe od planinského Dvora. Vyrazte od něj po zelené a po sto metrech z ní odbočte na asfaltku doleva. Po ní stoupejte dva a půl kilometru. Za horizontem dojdete k rozcestí, kde asfaltky odbočují vpravo i vlevo. Do přírody se však po asfaltu nechodí, takže pokračujte po pěšině rovně. Po dalších třech stech metrech (celkem 3,5 km) stanete na hranici PR Chynínské buky. Vyrazit můžete také z Chynína po červené turistické trase směrem na Nové Mitrovice. Ta ani ne po kilometru uhýbá z asfaltu, aby se na něj po dalších třech stech metrech vrátila. Tady však z červené odbočte na asfaltku doprava. Po kilometru a půl se opět dostanete k rozcestí, kde asfalt vede na obě strany a rovně jen pěšina. A opět musíte zvolit pěšinu rovně, která vás po dalším půlkilometru (celkem 3,5 km) dovede k cíli.