Naučná stezka Za Černým diamantem

Naučná stezka Za černým diamantem byla otevřena na podzim roku 2013. Jedná se o přibližně tři kilometry dlouhou vycházku Mirošovem u Rokycan a jeho blízkým okolím vhodnou především pro geologické nadšence. Výpravná stezka na osmi zastaveních popisuje především zdejší těžbu uhlí a věci s ní spojené. Černé zlato bylo v malé, ale extrémně bohaté pánvi u Rokycan objeveno v roce 1834 a poslední důl zde byl uzavřen v roce 1947.

Mirošovské nádraží

Pokud se na stezku vydáte, nedoporučujeme vám naivně důvěřovat mapce na jednotlivých naučných tabulích. Podle ní má začínat u nádraží v Mirošově. Tady určitě můžete zaparkovat, ale první zastavení naleznete až tři sta metrů odsud, nad železničním přejezdem. Pokud máte možnost využít nějaké navigační zařízení, vezměte ho s sebou. Stezka totiž navíc není značená, byť její velká část odpovídá modré trase KČT.

Druhá naučná tabule NS Za černým diamantem na kraji Mirošova

Od první tabule pokračujte kolem bytovek vzhůru do kopce. Nenechte si mapou vnutit odbočení vlevo právě po modré turistické trase. Pokračujte vzhůru až ke značce značící konec obce. Tam je totiž druhá naučná tabule. Odsud se už skutečně můžete vrátit na modrou, která vás dovede k výsypce, u níž naleznete třetí zastavení, které se věnuje fosiliím ve zdejších horninách. Naučná stezka vede dále po modré po kraji lesa do kopce až na křižovatku silnic nad Mirošovem. Zde se u dalšího zastavení dozvíte spoustu informací o životě havířů na přelomu 19. a 20. století. Odsud stezka vybíhá na horizont ke Svatému Vojtěchu k dalšímu zastavení. Odsud je krásný výhled na údolí Rokycan a okolní kopce.

Výhled na Mirošov

Naučná stezka se ale vrací po hlavní silnici zpět do Mirošova. Podél silnice bohužel není chodník a procházka po ní není, vzhledem k ne úplně slabému provozu, zrovna to nejpříjemnější. Po silnici dojdete kolem naučné tabule Hlavní jáma až do centra Mirošova k předposlednímu zastavení, kde můžete obdivovat místní zámek nebo kostel sv. Josefa. Odsud stezka pokračuje směrem na Skořice a mezi vilky, kde také končí. Tady už bude hledání osmého zastavení opravdu otázkou štěstí nebo velmi dobré orientace. Pomůžeme vám: Podejdete-li železniční nadjezd, odbočte druhou ulicí vpravo a pak pokračujte přibližně sto metrů stále vzhůru do kopce. Ulice i poslední naučná tabule nese název Gustávka podle zdejšího posledního funkčního dolu Gustav.

Naučná stezka Za černým diamantem tak není zcela okružní. Z jejího konce je to zpět k mirošovskému nádraží dva a půl kilometru procházkou mezi domky nebo kolem Cihelského rybníka a po lesní vyasfaltované cestě.

Celkem tak naučná stezka Za černým diamantem nabízí veskrze příjemný šestikilometrový okruh s příjemnou a bohatou výpravou za hornictvím takovým, jak vypadalo před více než sto lety.