Bývalý klášter Teslíny (Baštín)

Chcete-li v Brdech navštívit tajemné místo, vydejte se na úpatí bezejmenné kóty 719 nad Hořejším Padrťským rybníkem ke Zlatému potoku. Ve středověku zde stával benediktinský klášter Teslíny s kostelem Svatého Jana Křitele.

inzerce

Cedule označující místo, kde stál benediktinský klášter Teslíny

Počátky zdejších sakrálních staveb jsou zahaleny nejasnostmi. Klášter vznikl podle jedněch zdrojů pravděpodobně na konci 11. století, kdy mu prý král Přemysl Otakar II. mu daroval několik vesnic. Jiné zdroje však hovoří o počátcích kláštera až ve 14. století, ze kdy je také první známá písemná zmínka. Poměrně detailně je však známý konec kláštera. 8. února 1421 jej vyplenila husitská vojska. Dnes jsou zde patrné pouze základy některých staveb, a to pouze jako terénní nerovnosti, a dva rybníčky na Zlatém potoce, které však byly obnoveny až v nedávné době. Původně zde bylo o jednu vodní nádrž více. Pozorovat lze zejména půdorys kostela o rozměrech přibližně 50×10 metrů. Zbytky jeho zdí byly údajně k vidění ještě na konci 19. století.

Horní rybníček

A kudy sem? Pokud plánujete cestu spojit s výletem na Padrťské rybníky, vyražte od hájenky u hráze Hořejšího po štěrku podél jeho břehů. Cesta nejprve zvolna stoupá a stejně pomalu se vzdaluje od břehů rybníka. Po kilometru se stočí vpravo do kopce a po další stovce metrů se ocitnete u cedule, která o klášteře informuje. Neodbočíte-li tedy o pár desítek metrů dříve k jednomu ze dvou rybníčků, které k areálu kláštera patřily.

Snadná cesta sem je také z Míšova. Stačí vyrazit do kopce do bývalého vojenského újezdu a po dvou kilometrech na horizontu na křižovatce s boudou odbočit vpravo a po dalších třech stech metrech u posedu odbočit k závoře naopak vlevo. Od výše zmíněné cedule vás pak bude dělit již jen sedmisetmetrový sestup z kopce.

Dolní rybníček

Nejraději mám ale cestu z Trokavce. Od obecního úřadu se vyrazí po cyklotrase číslo 2273 vzhůru mezi pole. Než dorazíte na kraj lesa (a zároveň CHKO Brdy), můžete se kochat výhledy do okolí, převážně západním směrem. Po kilometru dojdete k lesu a na rozcestí za závorou opustíte cyklotrasu, která odbočuje mírně vlevo, a budete pokračovat naopak mírně vpravo. S třemi kilometry v nohách dorazíte téměř po rovině na křižovatku s cestou z Míšova. Tu projdete rovně a dále už to znáte. 300 metrů rovně, potom doleva a dalších 700 metrů z kopce.

1 Response

1. Radyn Dostich napsal:

Co – já tam vlastně s Váma,když si to tak vzpomenu vlastně v těchto nehostinných končinách já vlastn ě s Váma zažil v té době té povinné vojny nuceně nasazené.Musel-to stejně jako Vy to období nevlídn é kroutit až se řeklo dost a byl vlastně s touto dobou vlády Václava klacka konec.I já-to na sobě tvrdě vlastně pocitˇoval tu nespravedlnost i.Ale přežil- a dnes se dá říct,že vlastně mně to prospělo a utužil o mně to na organismu i.Takže mi ta doba dost do prožívání dalšího života vlastně píchla.Zdravim všechny co tam byly tehdá se mnou a kteří dělali i to co vlastně-tam dělal i já.Ahoj,kamoši milí kluci z VBU´3639 RpT.Zdravim.